torsdag den 2. november 2017

2 par strømper

Jeg har strikket to par strømper ( og det 3. er på vej) til min veninde, som skal have dem i fødselsdagsgave.
Hun elsker hjemmestrikkede strømper, som hendes mor altid har strikket til hende. Men nu kan moderen desværre ikke strikke længere, så bliver jeg jo nødt til at tage over.

Begge par er strikket i det skønne Arwetta fra Filcolana. 80% uld  og 20% Nylon. De er strikket på pind 2½ og der er slået 60 masker op til begge par. Str 39.
De er selvfølgeligt strikket på 2 små rundpinde, to strømper på en gang.


Det grønne par er strikket således:
 5 cm rib 2r og 2 vr.
Pind 1: 2 r, 2 vr. omgangen runde
Pind 2: nr. 2 r maske strikkes bag 1. maske, derefter strikkes 1 maske r. ( kryds masken bag ), 2 vr, kryds r.maske bag, fortsættes runden ud.
Pind 3: 2 r og 2 vr. pinden ud
Pind 4: 2 r og 2 vr pinden ud
Pind 5: kryds r masken foran ( nr. 2 maske strikkes r. foran den 1. maske) 2 vr. sådan fortsættes runden ud.
Jeg tror nok det er det som hedder falske snoninger.

Det blå par er strikket således:
 5 cm rib 2r og 2 vr på pind 2,
skift til pind 2½
Pind 1: ret over alle masker
Pind 2: ret over alle masker
Pind 3: 2 r og 2 vr over alle masker
Pind 4: 2 r og 2 vr over alle masker
Pind 5: ret over alle masker
Pind 6: ret over alle masker
Pind 7: 2 vr og 2 r over alle masker
Pind 8 : 2 vr og 2 r over alle masker.
disse 8 pinde gentages til den ønskede længde på skaftet.

Hæl flappen har jeg strikket lidt anderledes end jeg plejer, et hæl som jeg har set inde på FB side og som jeg syntes så pæn ud.
De første  og sidste 4 masker på hver pind strikkes ret. Den første m på hver pind tages løs af, for at lave en pæn kant.
De masker som skal samles op langs hælflappen har jeg hæklet op.
Dette giver en meget pænere og tættere hæl.




























Ingen kommentarer:

Send en kommentar