søndag den 9. juli 2017

Dåbsgave til en lille pige

Jeg har virkelig haft gang i symaskine og overlocker, de sidste par dage og det har dælme givet nogle udfordringer.
For det første skulle jeg lave rullesøm på min overlocker, til flæserne på den lille bluse, men overlockeren blev bare ved med at lave nogle underlige løkker på oversiden af stoffet. Jeg prøvede alt,  var inde og se på online kurset: syteknikker 3- overlocker, som jeg har købt af Skaberlyst, det hjalp lidt og jeg lærte også en del nyt, så skrev jeg om hjælp på nogle facebooksider, det gav ikke så meget. Til sidst rensede jeg maskinen for fnuller og satte nye nåle i, hold da op det gav resultat og jeg følte faktisk at jeg havde fået en helt ny maskine.

Så skulle jeg for første gang sy knaphuller med min nye symaskine, der er en smart stykfod, hvor man ligger knappen i en skinne og så syr maskinen lige præcist den strørrelse kanphul man skal have, DET gjorde min bare IKKE. Igen gjode jeg alt, hev som det første manuellen frem, prøvede og prøvede, bad igen om hjælp i nogle facebookgrupper og DET gav resultat. Jeg havde glemt at trække en lille pind ned som trykfoden rammer, når den ikke skal sy længered. Argh jeg følte mig DUM, men fik af vide at andre også havde lavet samme fejl.

Jeg kan godt mærke at jeg er lidt rusten i det der med at sy tøj, det er ved at være for længe siden jeg sidst har brugt meget tid med min symaskine. Men nu har jeg da fået startet og jeg har fået afprøvet en masse teknikker.

Jeg har fået syet en lille hvid bluse i isoli, en nederdel med indbyggede bukser, i tynd lilla babyfløjl og en natdragt i laksefarvet strikstof, alsammen af rester jeg har haft liggende i mange år.

Jeg kan desværre ikke nå at vaske tøjet, for det skal gives væk i eftermiddag, så det er altså lidt krøllet på billederne, selv om jeg har forsøgt at stryge det lidt.

Mønsterne har jeg fundet i forskellige gamle blade.
Bluse med flæser, i Alt om håndarbejde nr. 10 fra 2005
Nederdelen også i Alt om håndarbejde nr. 10 fra 2005
Natdragten i Ingelise sy og strik nr. 1 fra 2002.
Alt er lavet i str. ½ år, nok lidt for stort endnu, men så har hun noget hun kan bruge om nogle måneder.

Jeg har fået lavet etiketter med skriften Muttis kreative dukkehus, til at sætte inden i det jeg laver, men her har jeg altså også dummet mig, for de er godtnok meget lange. Jeg kan selvfølgeligt bare bukke de to symboler ind når jeg syr dem på, så man kun kan se skriften. Det kom jeg først til at tænke på da jeg havde syet det sidste i, men det vil jeg huske til næste gang.






















Ingen kommentarer:

Send en kommentar