søndag den 7. august 2016

Vandrette striber/ masker

Jeg gør som mange andre, afprøver nye mønster på karklude, denne gang har jeg prøvet det mønster der hedder vandrette foldede masker, det giver en super flot stribet effekt.

Mønsteret er ganske enkelt, men kan dog alligevel godt være lidt svært at strikke, man skal være meget påpasselig når man strikker pind 2 i mønsteret, at man ikke taber omslaget og at man får både omslag og den løse maske strikket korrekt, det er også meget vigtigt at man ikke strikker for stramt, for så bliver det meget svært at strikke.

Jeg har lavet kluden således:
Slå 57 masker op på rundpind nr. 2½.
Strik 6 pinde ret masker
Så starter mønsteret der strækker sig over 2 pinde.
Pind 1: 4 ret, (en ret løs af, omslag) ( ) gentages indtil der er 4 masker tilbage, 4 ret.
Pind 2: 4 ret ( omslag og den løse maske strikkes drejet ret) ( ) gentages indtil der er 4 masker tilbage, 4 ret.
Gentag mønsteret til den ønskede længde, afslut med 6 pinde ret.
Når du strikker pind 2, ligger omslags-masken foran den løse maske, man skal være påpasselig når man strikker denne pind, for den næste omslags-maske kan nemt falde af pinden, den er ikke svær at samle op igen, men man skal bare være opmærksom på at få det gjort, eller forskubbe man mønsteret og omslags-masken kommer til at ligge bag den løse maske.

Min klud måler 23 x 23 cm, jeg ved ikke hvad garnet hedder, det er et stort nøgle på 200 g som jeg enten har arvet eller købt i en genbrugsforretning.

Jeg strikker aldrig den første maske, men tager den løst ret eller vrang af, afhængig af hvilken maske jeg strikkede som den sidst på pindne før, har jeg stikket en ret maske bliver den første maske taget vrang af og har jeg strikket en vrang af bliver den første maske taget ret løst af, det giver en meget pæn kant.
Den fleksible aflukning giver også en flot afslutning. I finder metoden HER

Som i nok kan se på billederne så skal jeg øve mig lidt mere for at få mønsteret helt jævnt, derfor går jeg straks igang med en ny klud, men denne gang slår jeg 63 masker op, for at få kluden lidt større.
Hvis I ser rigtig godt efter, så kan I se at de sidste seks rækker retstrik, er lidt løsere end de første, jeg var træt da jeg strikkede dem ( klokken var 1 om natte), så jeg har ikke helt overholdt min strikkefasthed.




Kanten af kluden, laves ved at tage 1 maske vranf løst af

Afluknings kanten. 




bagsiden





Ingen kommentarer:

Send en kommentar