torsdag den 27. marts 2014

Puf, lavet af stofgarn fra Fakta

Så fik jeg også lavet en puf. Nu bliver det endnu dejligere at sidde i min ynglings stol og strikke eller hækle.
Jeg købte stofgarn i Fakta da det var på tilbud til 49 kr. pr rulle, jeg kan ikke helt finde ud af om det er dyrere eller billigere end zpagetti garnet, men pyt også med det, jeg købte i hvert fald 8 ruller, så jeg havde noget at gå igang med.
Jeg manglede noget at ligge fødderne på når jeg sidder i min stol, så derfor blev det første jeg lavede ud af  det en puf.
Jeg har brugt fem ruller og en lille slat af den femte rulle.
Den er stoppet med min extra dyne samt hovedpude, lavet med et låg, så jeg kan få dyne og hovedpude ud, når de skal bruges.

Jeg har gjort følgende:
Lavet 6 fm om en magisk ring.
1 omg. 2 fm i hver maske = 12 fm
2. omg. *2 fm i samme m, 1 fm i næste m* gentag fra * til * omg. ud = 18 fm
3. omg. * 2 fm i samme m, 1 fm i de næste 2 m* gentag fra * til * = 24 fm
Jeg fortsatte med at øge antallet af fm med 6 på hver omgang, til jeg havde den ønskede diameter.
Du skal huske at forskyde udtagningerne, ellers bliver din bund sekskantet. Hvis du synes at bunden begynder at bule, kan du ind imellem hækle en omgang uden udtagninger.
Når den ønskede diameter er nået, stopper du med udtagningerne.
Jeg fortsatte med at hækle siderne i bageste maskeled for at få lidt struktur på puffen.
da den ønskede højde var kommet på puffen, begyndte jeg indtagningerne.
1. Indtagning: *2 fm sammen, 14 fm* gentag fra * til *
 2. indtagning * 2 fm sammen, 13 fm* gentag fra * til *
3. indtagning * 2 fm sammen, 12 fm* gentag fra * til *
fortsæt med at formindske antallet af fm i mellem hver indtagning, og husk igen hvis det bliver for sekskantet, kan du forskyde indtagningerne. Når hullet er blevet så lille at du akkurat kan proppe en dyne og en pude igennem hullet, stopper du med indtagningerne og hækler en omgang med km, luk af og hæft enden.
Hækl et låg ved at lave 6 fm om en magisk ring, start som til bunden, men stop med udtagningerne og luk af, når låget har en diameter der er lidt større en hullet på puffen.

Håber I kan bruge den opskrift, hvis der er noget i synes lyder som volapyk og ønske jeg retter til, kan I bare skrive til mig.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar